Bıçak Sanatı - Forum

SORU VE YANIT - İlk defa bıçak yapacağım. Yardım!!!!!

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 48
  • *****
  • 9511
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Bunu düzenlemeye başladım ama buna yapacağınız, eleştiri, düzeltme ve ekler ile bir şeye benzeyecek.
Eylem
-------------------------------------------


Konu, ilk defa bir bıçak vb. yapacak üyelerin sorabilecekleri muhtemel sorular ve yanıtları.

SORU:

    İlk defa bıçak yapacağım, her şeyi A'dan Z'ye kendim yapacağım ve evde harcıalem aletlerden başkası
        yok. Hangi çelik ile başlamalıyım?

YANIT:

    Sıcaklık kontrollü ısıl işlem fırınınız ve bıçağı fırındayken havadan yalıtma olanağınız olmadığına ve

    Isıl işlem için bıçağı dışarıya vermeyeceğinize göre

    ısıl işlemi çok yüksek sıcaklıklara çıkmadan, ve uzun süre tavlama derdi olmadan yapmalısınız.

    Dolayısıyla 440A,440B/440C,420HC, AEB-L, AUS-8, D2,D3, M390, T5, T7, 1.4112, 1.4116 ve
        benzeri paslanmaz yada yarı paslanmaz çeliklere su verme imkanınız yok
   
    Bu tür çeliklerle çalışmanın bir yolu, önceden suyu verilmiş çeliği kesip taşlayarak bıçak
        biçimine getirmektir. Eski bir testere yada bıçak parçası işinize yarayabilir. Tabi sert
        çeliği işlemek için motorlu taş, spiral, avuç taşlama yada şerit zımparaya ihtiyacınız
        olacak. Bunlardan biriyle işin büyük kısmını yapabilirsiniz. Tabi bu makineleri tehlikeli
        olduğunu bilin.

    Asıl önereceğimiz şey ise karbon çeliklerle başlamanızdır. Ck60, Ck67, Ck75, 1080, 1085 gibi
        kodları olan yay çeliklerini lama/levha halinde bulmanız sonraki aşamaları kolaylaştırmak için
        en güzel başlangıçtır. Bunları testere, matkap ve eğe gibi basit araçlarla biçimlendirebilir
        ve ağzını açabilirsiniz. Sonra da ufak bir gaz beton ocak yada havayla beslenmiş bir mangalda
        suyunu verebilirsiniz. Menevişlemesini de yine bu ortamları kullanarak yada ev fırınınızda
        yapabilirsiniz. Yarı yolda vaz geçip de çeliği ısıl işleme verirseniz kodu bilmenin de faydası
        olacaktır.

    Hazır karbon çeliği lama bulamazsanız eski bir lama eğe ile çalışabilirsiniz. Önce bunu
        yumuşatarak başlarsanız sonraki işinizi diğer karbon çeliklerle çalışır gibi yürütebilirsiniz.

    Demir dövmeye girişmeyi göze alırsanız, araba sustalarını (helezon yayları) makasları (yaprak
        yayları) yada diğer karbon çelik hurdayı döverek biçimlendirebilir ve sonra yumuşatıp eğe
        ve testereyle düzeltebilir ve sonra suyunu verebilirsiniz. Bu daha külfetlidir, çekice,
        örse, iyi bir ateşe ihtiyaç duyarsınız. Maşa niyetine bir şeyler kullanmanız da gerekir.

SORU:

    İlk defa bıçak yapacağım, ısıl işlemi dışarıda yaptıracağım. Ne yapmalıyım?

YANIT:

    Öncelikle elinizdeki çeliğin ne olduğunu bilin, sizi yanıltmayacak bir tedarikçiden alın.
        Bıçağı el aletleriniz ile biçimlendirdirin. Sonra ısıl işlemciye verin. Isıl işlemciye
        çeliğin kodunu doğru vermeniz önemlidir. Her çelik aynı sıcaklığa ısıtılmaz ve aynı soğutma
        ortamında, aynı hızda soğutulmaz, aynı sıcaklıklarda sürede ve sayıda menevişlenmez.
        (temperlenmez.)

SORU:

    Niye herkes aynı çeliği kullanmıyor? En sertini kullanmak en iyisi değil mi?

YANIT:

    Çelikleri birbirinden ayıran tek bir puanlama yöntemi yoktur. En iyisi yani 10 numaralığı
        kullanayım, ötekilerle zaman harcamayayım diye kolay bir çıkış yolu yoktur.

    Bıçak çeliklerine ait özellikler uzun bir liste oluşturabilir:
        Paslanmazlık
        Bileme kolaylığı
        Zor körelme
        Parlatılabilirlik
        Tokluk
        Boyutsal kararlılık (ekleyen eylem, eklenme tarihi: 2014-12-21 19:11)
        Su verme hızı
        Su verme derinliği
        Su verme kolaylığı
        Menevişleme sıcaklığı
        Menevişleme süresi
        Dövülebilirlik
        Karbür varlığı ve boyutu
        Gıda güvenliği
        Ferromagnetizma
        Belli bir geçmişi, estetiği yahut insanların gözünde bir imajının olması.
        Yaygınlık
        Fiyat

    Bunların hangisinin önemli, hangisinin önemsiz olduğu koşullara göre değişebilmektedir:

    Daha keskin olması için ya da özel bir ısıl işlem için karbon çelik kullanırsınız ama bu
        paslandığından dalgıçsanız bunu asla kullanmak istemezsiniz.

    Çok uzun süre körelmesin diye çok özel bir takım çeliğini tercih edersiniz ancak bunun bir
        karbon çelik kadar hor kullanmaya dayanmadığını bilirsiniz. Yada belki bu çeliğin
        bilenmesi sahibini yıldıracak kadar zordur, belki asla istenilen  kadar ince bir ağıza
        sahip olmaz.

    Yeteri kadar sertleşmiyor, kolay körelir denilen bir çeliğin bir kılıç için ideal olduğunu,
        küçücük bir kağıt kesme bıçağında ise bu çeliğin çok çabuk köreleceğinden dolayı tercih
        edilmediğini, buna karşılık kılıç olsa hemen tuzla buz olacak bir başka çeliğin böyle küçük
        bir bıçakta efsaneleştiğini görebilirsiniz.

    Aklınıza belki her kriter gelir de ferromanyetizma gelmez yada su altı komandolarının
        neden ferromanyetik olmayan bir bıçak aradığını, titanyumu neden seçtiğini
        bilemeyebilirsin. Ne de olsa senin benim manyetik mayınla işimiz olmaz.

    Vitrinlerdeki her mutfak bıçağı paslanmazken ve evde bıçağını her seferinde lavabonun
        içinde ıslak unutuyorken, bıçağın her daim kör iken bir Japon aşçının bıçağını hep taşta
        bileyip, işi bittiği an üşenmeden temizlemesini anlamayabilirsin.

    Kampa giden bir kişi, bıçağının körelmesine karşı çok hassas olur da en sert, en egzotik
        çeliği tercih ederken, öteki ise bıçağının eve dönene kadar illa tek parça kalmasına
        önem verip görece daha kolay körelen bir bıçağı benimseyebilir.

    Geleneksel bir bıçak yada kılıcın sadık kopyasını paslanmaz çelikten yapmak istemezsiniz.

SORU:

    Doğrudan kılıç yaparak başlayacağım, üstelik duvara asılacak bir kılıç değil, gerçek bir
        kılıç... Fotoğraflarını haftaya yayınlayıp sizi utandıracağım.

YANIT:

    Umarım size inanmayan herkesi utandırırsınız ancak gereken araçları ve malzemeyi tedarik
        etseniz bile alet kullanmayı öğrenmek, planlama, yapım için gereken emek, ısıl işlem
        gibi her işi ilk seferde bile başarsanız çok zamanınızı alır.

    20 cm'lik, bir bıçağın bile kaba çiziklerden arınmış saten bir görünüme kavuşması, taşlama
        eşiklerini düzeltmek saatlerinizi alacaktır. Kılıç ise bundan kat kat fazlasını ister.

******************************
Bu noktadan sonraki kısımların içeriğinin düzenlenmesine devam edilmektedir.
******************************


SORU:

    Bıçak yapımının ana adımları nelerdir  ve bu adımlarda kabaca neler yapılır ?

YANIT:

    Temel olarak bıçak, çeliğin sıcak dövülmesi ve/veya talaşlı imalatı ile yapılır.

    Söz konusu çelik plaka, lama yada çubuk şeklinde hazır temin edilebilir yada hurda
        olabilir. Hurda, otomobil yayı (susta yada makas), testere, eğe, sübap  vs. olabilir.

    Bıçak yapılabilecek çeliklerin içinde kabaca %0.4 ten daha yüksek karbon
        vardır. Sıradan paslanmaz çelikler, çelik profiller, inşaat demirleri ısıl işlem ile
        sertleştirilemez, bıçak yapımında kullanılamaz.

    Hazır çelik plakadan talaşlı imalat ile bıçak yapmak için
        çelik kesilerek ve aşındırılarak bıçak formuna sokulur, ardından ısıl işlem ile sertleştirilir.
        Sonrasında perdah atılarak yüzeyi pürüzsüz hale getirilir, sap takılır ve bilenir.
        Sırasıyla ana adımlar ve yapılan işlemler şöyledir :

    1. Profili çıkarmak: Düz bir çelik plakayı bıçak forumda kesip kenarlarını düzeltmesi
        ve pim deliklerinin açması. Kaba kesim için demir testeresi, avuç içi taşlama, matkap
        ile çürütme, metal kesen bant testere ile kesme yöntemlerinden biri kullanılabilir.
        Kabaca kesilmiş çeliği bıçak formuna getirme elde eğe veya bant zımpara makinesi
        ile yapılır.

    2. Ağız açmak/Yanakları taşlamak: Namlu, yanaklarının ağıza doğru daralmasını
        sağlayacak şekilde eğeleyerek, makinayla zımparalayarak, taşa tutarak şekillendirilir.

    3. Perdah: Isıl işlem öncesi namlu, düşük kumlardan başlayıp adım adım yüksek kumlara
        geçerek  zımparalanıp üzerindeki kaba çizikler yok edilir.

    Isıl işlem sırasındaki gerilimler düzeylerde derin çizikleri çatlaklara yada kırıklara
        dönüştürebileceğinden dolayı perdah çok önemlidir.

    Perdahta nereye kadar gideceğiniz ısıl işlemden sonraki perdahı ne kadar kolaylaştırmak
        istediğinize de bağlıdır. En azından 400, tercihan 600 kuma kadar zımparalamak
        önerilir.

    4. Su verme: Çeliğin su verme sıcaklığına çıkarılıp bu sıcaklıkta demleme süresince
        beklendikten sonra uygun su verme ortamında soğutulmasıdır.

    Bu sıcaklık esasen çeliğin bileşimine bağlı olarak, kabaca  800C ~ 1200C arası bir
        değerde olabilir.

    Su verme ortamı yine çeliğin bileşimine bağlıdır. Su, tuzlu su, çeşitli yağlar, diğer
        sıvılar, hava, basınçlı hava, diğer gazlar yada metal plakalar su verme ortamı olabilir.

    5. Menevişleme: Çelik, su verme sonrasında cam gibi sert ve kırılgandır. Su verilmiş
        namlunun bu gerilimi, kırılganlığı zaman kaybedilmeden azaltılmalıdır. Bu amaçla
        uygulanan ısıl işlemin adı menevişleme (temperleme)dir.

    Su vermenin çeliğin bileşimine bağlı olmasına rağmen menevişleme hem çeliğin
        bileşimine hem de üründe istenen sertlik ve tokluk miktarına bağlıdır.

    Menevişlemenin sayısı, süresi ve sıcaklığı değişebilir. Yalın karbonlu çeliklerde
        kısa süreli ısıtmayla menevişleme yapmak mümkün olabilirken bir çok çelikte birden
        fazla defa 2 saate kadar varan sürelerle menevişleme yapmak gerekebilmektedir.

    Menevişleme ile çeliğin sertliği düşer ancak çelik kullanılacağı koşullarla başa
        çıkabilecek kadar darbe ve zorlamaya dayanım kazanır.

    6. Perdah: Isıl işlem sonrası çelik yüzeyinde kararma, tufal  vb. sorunlar oluşabilir.
        Isıl işlem öncesi en son kullanılan zımpara kumundan yahut bir altından başlayarak
        çeliğe tekrar perdah atılır. Çıkılacak en yüksek zımpara kum değeri görsel tercihe
        bağlıdır. Yaygın olarak 1000 kumun üzerindeki değerlere kadar  çıkılır.

(burada kaldım)

    7. Sap takılması : Sap ahşabı kabaca kesilir, pim delikleri delinir. Epoksi ile sapa yapıştırılır. Epoksi kuruduktan sonra pimler yerine yerleştirilir şişirilir
        (bombe başlı çekiç ile hafif darbeler vurularak uç kısımları genişletilir) veya epoksi ile yapıştırılır yahut ikisi birden yapılır. Eğe, törpü, raspa, bıçak,
        kırık cam, zımpara vb. kullanılarak ahşaba şekil verilir. Suya karşı dayanıklılık sağlamak ve güzel görünüm için uygun bir yöntem ile stabilize
        edilir/cilalanır.

    8. Polisaj : Ayna parlaklığı vermek için yapılan isteğe bağlı bir adımdır. Polisaj motoru ve polisaj cilası ile yapılır. Polisaj motoru tehlikeli bir alettir,
        bıçağı fırlatabilir.

    9. Bileme, kesici ağız açma : Bıçağın kesici ağzı genelde 1mm yi geçmez. Ağız açısı kullanım yerine göre değişir. 18-20 derecelik bir ağız fileto bıçağı
        için uygun iken 22-24 derece genel kullanım bıçaklarına uygundur. Satır, balta gibi kullanılacak ağır darbe alacak bir bıçağı ağzı 30-40 derece gibi
        açılarda bilenebilir. Açı arttıkça ağız dayanımı artarken kesme kaabiliyeti düşer. Bileme işlemi kabadan başlayıp inceye doğru giden taş motoru,
        zımpara, su yahut yağ taşları ile yapılabilir. En son olarak çelik, elmas yahut deri masat ile masat atılır.

****************************

SORU:

    Bıçak için uygun çelik plakayı nereden bulabilirim ?

YANIT:

    Forum üyesi çelik satan firmalar var. Zaman zaman toplu alım organizasyonu da yapılıyor ancak bicaksanati.com forumunun ana amacı imece usulü malzeme temini değil bilgi paylaşımı. Bu nedenle lütfen mümkün mertebe "bana bir bıçaklık/kılıçlık çelik lazım elinde fazla olan var mı" şeklinde mesaj atmayınız. Elinde fazla çelik olan arkadaşlar hırdavatçı ve malzeme temini bölümlerinde duyurur. Bunu dışında forum üyesi firmalara özel mesaj atabilir yahut telefon edebilirsiniz.

    Çelikler için piyasada üç farkı isimlendirme kullanılmaktadır. AISI/Amerikan standardı ( Örn D2), DIN/Alman standardı (örn 1.2379 veya sadece 2379) ve üreticiye özel kodlar (örn Böhler K110). Çelik sorarken hem aisi hem de din standardındaki ismi ile sormanız faydalı olur.

    Çelikler kg ile fiyatlandırılmaktadır. Bir plaka ( kabaca 1000mm x 2000mm diyelim) kg fiyatı ile parça çelik fiyatı birbirinden farklıdır. Firmalar ellerindeki plakayı bölmek istemeyebilir.Bölse bile parça çeliğin kg fiyatı bütün plakaya göre daha yüksek olacaktır. İnce çeliğin kg fiyatı üretim prosesindeki sabit maliyetler ve zorluk nedeni ile kalınına göre daha yüksek olabilmektedir.

    Çelik için başvurabileceğiniz firmalardan bazıları ( özel bir sıralama yoktur)

        - Rul-Mak *
        - Yükselen Çelik *
        - Karametal * 2015-01-23 tarihinde kara listeye alınmıştır.e.c.
        - tasarada (ttsar) *
        - Mehmetmarangoz.com *
        - Kalite Çelik
        - Osmanlı-Böhler
        - ASC Paslanmaz

                * forum üyesi

    mehmetmarangoz.com dan hem lama hem de kesilmiş profil halinde çelik temin edebilirsiniz. İlk bıçağa hazır profil ile başlamak hevesinizi kırmamak ve minimum malzeme yatırımı açısından en mantıklısı.

    Bıçak yapımı için eski eğe, ahşap testeresi, araba makası, rulman vb. malzemeden de faydalanabilirsiniz. Ancak öncesinde yumuşatmanız ve gerekiyor ise düzleştirmeniz gereklidir.

****************************
NOT: Kırmızı renk, düzeltme yapılan yerleri belirtmek içindir. Ayrıca bir vurgu anlamı yoktur.
« Son Düzenleme: 24 Mart 2017, 11:24:26 Gönderen: Eylem Cengiz »
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

Emrah kent

  • ***
  • 641
  • Meslek: karasör
  • Yer: izmir
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #1 : 21 Aralık 2014, 18:50:58 »
eylem bey zor bir işe kalkısmısınız ama bence bilgi yönünden bence yaralı bir çalışma olucaktır :)

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 48
  • *****
  • 9511
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #2 : 21 Aralık 2014, 19:06:25 »
Özellikle saçmaladığım yerler varsa söyleyin. Açık konuşayım diye yazmaya gayret ettim ama bu tarzda yazmaya çalışırken istemeden kabalaşmak gibi bir ifade beceriksizliğim olurcsa bir çuval inciri berbat ederim.
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 19:25:06 Gönderen: deserteagle »
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #3 : 21 Aralık 2014, 19:11:21 »
Hep eksikliği olan bir başlıktı çok çok iyi olmuş bu  :2up aklına fikrine sağlık ustam...

egeleme_rampasi

  • *
  • 1570
  • Mustafa Ünal
  • Meslek: Memur
  • Yer: Merzifon
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #4 : 21 Aralık 2014, 19:14:45 »
Açık konuşayım diye yazmaya gayret ettim ama bu tarzda yazmaya çalışırken istemeden kabalaşmak gibi bir ifade beceriksizliğim olurca bir çuval inciri berbat ederim.

Yok yok, tam tadında. :)

Yalnız bu başlığa yorum yazmayalım. Yazılmış yorumları da -benimki de dahil- silelim. Sadece soru ve cevaplar olsun. Sürekli aynı sorulara aynı cevapları vermek bayıyor bir noktadan sonra. Sorana "Ahanda burada!" der, link veririz.

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 48
  • *****
  • 9511
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #5 : 21 Aralık 2014, 19:18:05 »
Açık konuşayım diye yazmaya gayret ettim ama bu tarzda yazmaya çalışırken istemeden kabalaşmak gibi bir ifade beceriksizliğim olurca bir çuval inciri berbat ederim.

Yok yok, tam tadında. :)

Yalnız bu başlığa yorum yazmayalım. Yazılmış yorumları da -benimki de dahil- silelim. Sadece soru ve cevaplar olsun. Sürekli aynı sorulara aynı cevapları vermek bayıyor bir noktadan sonra. Sorana "Ahanda burada!" der, link veririz.

Senin bu mesajın ve benimki dursun, işe yarayacak:

Arkadaşlar, ara ara bu başlıktaki mesajlardaki asıl metinle birleştireceğim ve asıl soru yanıt kısmı dışındakileri sileceğim yahut aradan başka bir konu türemiş ise bunu ayıklayıp başka bir başlığa taşıyacağım.
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

CihadKılınç

  • ***
  • 206
  • Meslek: İtfaiyeci
  • Yer: İstanbul / Çekmeköy
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #6 : 21 Aralık 2014, 19:23:35 »
Eylem bey bence çok faydalı bir konu. Anlatım dili de içten ve samimi, endişelenecek bir ifade yok bence.
Alet işler, el övünür.

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #7 : 21 Aralık 2014, 20:17:00 »
Soru : Bıçak yapımının ana adımları nelerdir  ve bu adımlarda kabaca neler yapılır ?

Cevap: Bıçak temelde döverek yahut hazır bir çelik plakadan (çelik levhadan, eski eğeden, araba makasından, eski testereden vs.) talaşlı imalat ile yapılabilir.

Hazır çelik plakadan talaşlı imalat ile bıçak yapmak için çelik kesilerek ve aşındırılarak bıçak formuna sokulur, ardından ısıl işlem ile sertleştirilir. Sonrasında perdah atılarak yüzeyi pürüzsüz hale getirilir, sap takılır ve bilenir. Sırasıyla ana adımlar ve yapılan işlemler şöyledir :

1. Profil çıkartması : Düz bir çelik plakayı bıçak forumda kesip kenarlarını düzeltmesi ve pim deliklerinin açması. Kaba kesim için demir testeresi, avuçiçi taşlama, matkap ile çürütme, metal kesen bant testere ile kesme yöntemlerinden biri kullanılabilir. Kabaca kesilmiş çeliği bıçak formuna getirme elde eğe veya bant zımpara makinesi ile yapılır.

2. Ağız açmak : Bıçağın namlusunu modele bağlı olarak kenarları eğimli olacak şekilde bant zımpara makinesi yahut eğe + ağız açma aparatı ile şekillendirilir.

3. Perdah : Isıl işlem öncesi düşük kumlardan başlayarak en azından 400, tercihan 600 kuma kadar zımpara ile çeliğin yüzeyinin zımparalanarak pürüzsüz hale getirilir.

4. Isıl İşlem : Su verme olarak ta adlandırılır. Çeliğin tipine bağlı olarak 800C ~ 1200C arası sıcaklığa kadar ısıtılıp bir süre bu sıcaklıkta tutulması, daha sonra da hızlı şekilde soğutulması işlemine su verme denir.

Soğutma için çeliğin cinsine bağlı olarak suya, yağa, özel tuz çözeltisine daldırma yahut hava ile soğutma kullanılabilir. Yine çeliğin cinsine bağlı olarak oksijensiz ortamda ısıtma gerekebilir.

 Bu işlem sonrası çelik cam gibi sert ve kırılgandır. Su verilmiş çeliğin en azından iki kez 200C ~ 250C civarı sıcaklıkta bir iki saat gibi sürelerde bekletilmesine menevişleme denir. Menevişleme işlemi sonrası çeliğin sertliğinde bir miktar azalma olur, ancak cam gibi kırılgan olmaktan çıkar darbelere karşı mukavim hale gelir.

Isıl işlem ile sertleşebilen çeliklerin içinde kabaca %0.4 ten daha yüksek karbon vardır. Sıradan paslanmaz çelikler, çelik profiller, inşaat demirleri ısıl işlem ile sertleştirilemez, bıçak yapımında kullanılamaz.

5. Perdah : Isıl işlem sonrası çeliğin yüzeyi bir miktar kararmıştır. Isıl işlem öncesi en son kullanılan zımpara kumundan yahut bir altından başlayarak çeliğe tekrar perdah atılır. Çıkılacak en yüksek zımpara kum değeri tamemen görsel tercihe bağlıdır. Genelde 1000 kumun üzerindeki değerlere kadar  çıkılır.

6. Sap takılması : Sap ahşabı kabaca kesilir, pim delikleri delinir. Epoksi ile sapa yapıştırılır. Epoksi kuruduktan sonra pimler yerine yerleştirilir şişirilir ( bombe başlı çekiç ile hafif darbeler vurularak uç kısımları genişletilir) veya epoksi ile yapıştırılır yahut ikisi birden yapılır. Eğe, törpü, raspa, bıçak, kırık cam, zımpara vb. kullanılarak ahşaba şekil verilir. Suya karşı dayanıklılık sağlamak ve güzel görünüm için uygun bir yöntem ile stabilize edilir/cilalanır.

7. Polisaj : Ayna parlaklığı vermek için yapılan isteğe bağlı bir adımdır. Polisaj motoru ve polisaj cilası ile yapılır. Polisaj motoru tehlikeli bir alettir, bıçağı fırlatabilir.

8. Bileme, kesici ağız açma : Bıçağın kesici ağzı genelde 1mm yi geçmez. Ağız açısı kullanım yerine göre değişir. 18-20 derecelik bir ağız fileto bıçağı için uygun iken 22-24 derece genel kullanım bıçaklarına uygundur. Satır, balta gibi kullanılacak ağır darbe alacak bir bıçağı ağzı 30-40 derece gibi açılarda bilenebilir. Açı arttıkça ağız dayanımı artarken kesme kaabiliyeti düşer. Bileme işlemi kabadan başlayıp inceye doğru giden taş motoru, zımpara, su yahut yağ taşları ile yapılabilir. En son olarak çelik, elmas yahut deri masat ile masat atılır.
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 20:18:52 Gönderen: a.yuce »
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #8 : 21 Aralık 2014, 20:22:46 »
Sorularda iki ana dal var.Birisi alet ve malzeme temilni,kullanımı, iş güvenliği. İkincisi de eldeki mazeme ve ekipman ile bıçak yapmak. Bıçak imalinin ana adımları ve işlem sırası üzerine bir mutabakat sağlayıp sonrasında bu adımları detaylandırmak en iyi yol olur bence.

Eylem usta yazdıklarımda eksik gedik yanlış birşey var ise birleştirirken düzeltirsin.
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 20:54:32 Gönderen: a.yuce »
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #9 : 21 Aralık 2014, 20:53:33 »
Soru    : Bıçak için uygun çelik plakayı nereden bulabilirim ?

Cevap : Forum üyesi çelik satan firmalar var , zaman zaman toplu alım organizasyonu da yapılıyor ancak bicaksanati.com forumunun ana amacı imece usulu malzeme temini değil bilgi paylaşımı. Bu nedenle lütfen "bana bir bıçaklık/kılıçlık çelik lazım elinde fazla olan var mı" şeklinde mesaj atmayınız. Elinde fazla çelik olan arkadaşlar hırdavatçı ve malzeme temini bölümlerinde duyurur. Bunu dışında forum üyesi firmalara özel mesaj  atabilir yahut telefon edebilirsiniz.

Çelikler için piyasada üç farkı isimlendirme kullanılmaktadır. AISI/Amerikan standardı ( Örn D2), DIN/Alman standardı (örn 1.2379 veya sadece 2379) ve üreticiye özel kodlar (örn Böhler K110). Çelik sorarken hem aisi hem de din standardındaki ismi ile sormanız faydalı olur.

Çelikler kg ile fiyatlandırılmaktadır. Bir plaka ( kabaca 1000mm x 2000mm diyelim) kg fiyatı ile parça çelik fiyatı birbirinden farklıdır. Firmalar ellerindeki plakayı bölmek istemeyebilir.Bölse bile parça çeliğin kg fiyatı bütün plakaya göre daha yüksek olacaktır. İnce çeliğin kg fiyatı üretim prosesindeki sabit maliyetler ve zorluk nedeni ile kalınına göre daha yüksek olabilmektedir.

Çelik için başvurabileceğiniz firmalar ( özel bir sıralama yoktur)

- Rul-Mak *
- Yükselen Çelik *
- karametal * 2015-01-23 tarihinde kara listeye alınmıştır.e.c.
- tasarada (ttsar) *
- Mehmetmarangoz.com *
- Kalite Çelik
- Osmanlı-Böhler
- ASC Paslanmaz

* forum üyesi

mehmetmarangoz.com dan hem lama hem de kesilmiş profil halinde çelik temin edebilirsiniz. İlk bıçağa hazır profil ile başlamak hevesinizi kırmamak ve minimum malzeme yatırımı açısından en mantıklısı.

Bıçak yapımı için eski eğe, ahşap testeresi, araba makası, rulman vb. malzemeden de faydalanabilirsiniz. Ancak öncesinde yumuşatmanız ve gerekiyor ise düzleştirmeniz gereklidir.
« Son Düzenleme: 23 Ocak 2015, 14:25:26 Gönderen: deserteagle »
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #10 : 21 Aralık 2014, 21:24:16 »
Soru    : Piyasadan lama olarak bulunabilen, bıçak için uygun çelik tipleri nelerdir  ?

Cevap : En azından bir plaka almak şartı ile hemen hemen istediğiniz her çeliği getirtmeniz mümkün. Piyasada hazırda levha şeklinde bulunabilecek çelikler :

Karbon Çelikleri ( alaşımsız basit çelikler) : CK67, CK70, CK75 ( susuz mu diye sormayı unutmayın)
Takım çelikleri ( krom içeren ama tam paslanmaz olmayan çelikler) : D2, D3
Paslanmaz çelikler : 4112, 4116, 420HC, T5MOV ( üçgen lama ), T7MO ( üçgen lama)

Yuvarlak çubuk halinde bulunabilen ve dövmeniz gereken karbon çelikleri : civa çeliği ( 115crv3 ), O1

Yurtdışında bıçak imalatçıları arasında popüler olan 440C 'yi Türkiye de bulmak oldukça zordur. Elimde 440C var diyen firmaya analiz raporu sormayı unutmayın.

Hurda malzemelerden bıçak için kullanılabilecekler :
( ?  ?  ? )
eski eğe  w2, 1095
ahşap testeresi cr80v
araba makası 5160
rulman 52100 den yapılmış olanları

Bu malzemeler ısıl işlem görmüş, sert malzemler olduğu için öncesinde yumuşatma tavlaması yapmalıdır. Basitçe bu çelikleri (örn bir mangalda) kırmızı bir renk alam kadar ısıtmanız sonra da kendi haline soğumaya bırakmanız gereklidir.
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 21:55:37 Gönderen: a.yuce »
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

Metin KILIÇ

  • Çırak
  • ***
  • 930
  • Meslek: Memur
  • Yer: Muğla - Akyaka
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #11 : 21 Aralık 2014, 21:50:35 »
8. Bileme, kesici ağız açma : Bıçağın kesici ağzı genelde 1mm yi geçmez. Ağız açısı kullanım yerine göre değişir. 18-20 derecelik bir ağız fileto bıçağı için uygun iken 22-24 derece genel kullanım bıçaklarına uygundur. Satır, balta gibi kullanılacak ağır darbe alacak bir bıçağı ağzı 30-40 derece gibi açılarda bilenebilir. Açı arttıkça ağız dayanımı artarken kesme kaabiliyeti düşer. Bileme işlemi kabadan başlayıp inceye doğru giden taş motoru, zımpara, su yahut yağ taşları ile yapılabilir. En son olarak çelik, elmas yahut deri masat ile masat atılır.

Bahsi geçen açılar kesici ağzın toplam açısıdır. Ağız açarken bu değerlerin yarısı kadar açıyla çalışılır.

İlgili ileti düzenlenirse bu ileti kendini imha edecektir.
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 21:52:31 Gönderen: against »

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #12 : 21 Aralık 2014, 21:52:19 »
Soru    : Ne marka ve nasıl bir eğe seti almalıyım ?

Cevap : Eğeler şekline göre yarım yuvarlak/balık sırtı, düz/lama, yuvarlak, üçgen ... şeklinde adlandırılmakta. Diş kalınlığına göre de  kaba/orta/ince ( 1/2/3 no) olarak ayrılmakta. Boy olarak 250mm yahut 300mm lik eğelerden alabilirsiniz. Özellikle kaba işler için uzun eğe daha uygun olur.

Marka olarak Pferd, Esaş ve Bahco nisbeten kolay bulabileceğiniz markalar. Özellikle Pferd forumda pek çok kişinin tercihi ve tavsiyesidir. Pferd eğe nalburlarda kolay bulunan bir malzeme değil. Pferd bayileri olan Donanma Teknik (Ankara) ve  Ortek Kaynak (İstanbul) eğe temin edebilirsiniz.

1 no 300mm yarım yuvarlak
1 no 250mm yuvarlak
3 no 250mm yarım yuvarlak

şeklinde üçlü bir set ile işe başlayabilirsiniz. İmkanlar müsait ise yukarıdaki sete 250mm lik 2 numara lama eğe ve 150mm 3 numara yuvarlak eğe ilave edilebilir. Yine imkan var ise tüm eğeler 300mm alınabilir. İnce işler için bir saatçi eğe seti almanız faydalı olacaktır.

Eğeyi kullanmadan önce üzerine tebeşir sürmeniz çelik tozlarının dişlerin dibine dolmasını engelleyecektir. Çalışma sırasında tel fırça yahut eğe fırçası ile ara sıra eğeyi temizlemeniz faydalı olur. Aynı eğeyi hem pirinç hem çelik hem de ahşapta kullanmamanız iyi olur. ( diye aklımda kalmış ?)
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

Salim Türk

  • *
  • 6976
  • 1976
  • Meslek: Web tasarım ve programlama (Makine Öğretmeni)
  • Yer: İzmir-Buca
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #13 : 21 Aralık 2014, 21:57:59 »
Ahmet abi sağolasın. En çok sorulan sorular bir yerde toplanıyor sayende.

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #14 : 21 Aralık 2014, 22:14:24 »
Soru    : Ne marka nasıl bir matkap alayım ?

Cevap : Muhtemelen evde elektrikli bir el matkabı vardır. Onu kullanmaya devam edebilirsiniz. El matkaplarının boyun çapları standart 42mm. Piyasada matkap sehpası adıyla satılan (50~100TL)  e her matkaba uyan aparatlar dik delik delmenizi kolaylaştıracaktır.

İmkan var ise, yahut matkap gürültüsü sıkıntı çıkartıyorsa masaüstü sütunlu markaplardan alabilirsiniz. Motor tipi farklı ve motor devri de düşük olduğu için sütunlu matkap el matkabına göre oldukça sessizdir. Dikey olarak daha kontrollü ve yüksek güç uygulanabildiği için sehpa+el matkabına göre çok daha hızlı ve rahat iş görür.

Optimum firmasının Quantum B13 ve B14 modelleri forumda epey kişinin kullandığı, memnun olduğu orta halli matkaplar. Yerli malı matkap tezgahları genellikle endüstriyel kullanıma uygun sağlamlıkta  ancak fiyatları da yüksektir.

Delinecek noktayı işaretlemek için konik pim zımba almanız iyi olur. Çelik delme sırasında delinecek noktaya uygun bir yağ damlatmanız hem işlemi kolaylaştırır hem de ucun ömrünü uzatır. Elinizin altında bir havşa ucu olması da faydalı olur. Delik çapı çok hassas olsun istiyorsanız delme sonrası deliği rayba ile düzeltebilirsiniz.

Matkapla çürütme ( bir sıra halinde yan yana delik delerek çeliği kopartma ) için hassasiyet pek gerekmez. Beton delmek için kullanılan elmas uçları, uç kısımlarını uygun açıda bileyerek matkapla çürütmede kullanabilirsiniz.
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 22:21:30 Gönderen: a.yuce »
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #15 : 21 Aralık 2014, 22:18:39 »
Ahmet abi sağolasın. En çok sorulan sorular bir yerde toplanıyor sayende.

Kolay sorular bende zorları size bırakıyorum aslında  :P

Çokça sorulan ama cevabını toparlayamadığım, beni aşan konular var. Onları da sadece soru olarak yazıp bırakırım. Eli değen cevabını yazar.
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

deserteagle

  • Eylem Cengiz, 48
  • *****
  • 9511
  • Meslek: elektronik ve hab. müh.
  • Yer: İstanbul, Kırklareli
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #16 : 21 Aralık 2014, 22:42:03 »
Ahmet Abi güzel ve bereketli başladın sağolasın. Yazdıklarını ve diğer  arkadaşların ilerde yazacaklarını yerlerini değiştirmeyacağim, sadece formatını benim yazdıklarıma uyduracağım. Ha ilerde kategorize edebiliriz tabi ancak şimdilik herkesin yazdığı kendi mesajının içinde yaşasın.
Barika-i hakikat müsademe-i efkardan doğar
Namık Kemal
Instagram'da ben

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #17 : 21 Aralık 2014, 22:48:08 »
Soru    : Kum/grit nedir,  ne marka nasıl zımpara kullanayım ?

Cevap :  Zımpara kağıt yahut bez üzerine, aşındırıcı taneciklerin yapıştırılması ile imal edilen bir malzeme. Zımpara oldukça teknik bir konu, arkasında görünen alfanümerik dizilerin bir anlamı var. Ama bizim kullanımımız açısından önemli olan parametreler

Zemin Tipi.     : Kağıt, bez
Aşındırıcı Tipi : Silisyum oksit ( siyah ) , alüminyum oksit ( kırmızı ), zirkonyum ( mavi ), seramik ( sarı )
Tanecik boyu : Kum, grit olarak ifade edilen zımpara yüzeyindeki aşındırıcıların ebadını bir ölçüsü. Düşük kum daha iri taneli kaba zımpara, yüksek kum daha ince taneli hassas aşındırma yapan zımpara demek. Kum büyüklerinin sınıflandırması yaklaşık olarak

40,60,80              ... kaba
100,120,150,180  ... orta
220,360,400,600  ... ince
1000,1200,2000   ... çok ince

şeklinde verilebilir.

Bıçak imalinde elde kullanım için bez tabanlı aluminyum oksit zımparaları kullanabilirsiniz. Elinizin altında kalından inceye doğru bir set bulundurmanız faydalı. Her numaradan olmak zorunda değil ancak 80 kumdan 220 de atlanmamalı.

Zımpara markası olarak SAIT kullananların memnun kaldığı bir marka. Rhino da fiyat/performans açısından fena değil. ( yerli Atlas nasıl ?? )

Zımpara yapılır iken yüzeyin durumuna göre kaba kumdan bağlayıp inceye doğru gidilir. Bir üst kuma geçme vaktinin geldiğini anlamak için iki yöntem kullanılabilir. Zımparalanacak yüzeye metal ise çıkmaz kalem ahşap ise kurşun kalem ile çizikler atılır. Yüzeydeki bütün çzikler silinecek kadar zımpara yapıldıktan sonra yüzey tekrar işaretlenir ve bir üst kuma geçilir. Özellikle metalde kullanılabilecek bir diğer yöntem de farklı yönlerde zımparalama yapmaktır. Bir önceki kuma 90derece dik şekilde zımpara yapılır. Metal yüzeyindeki çiziklerin tamamı zımpara yapılan yön ile aynı hale geldiğinde ir üst kuma geçilir ve zımparalama yönü değiştirilir.

Tesviye etmek yahut  tam olarak düz zımpara yapılmak isteniyor ise zımpara  kreme benzeyen kırtasiye tipi  Pritt yahut sprey tipi hızlı yapıştırıcılar cam yahut mermer üzerine yapıştırılabilir. Temperli camlar genelde tam düz olmuyor, normal cam tercih edilmeli. Sprey yapıştırıcıyı sökmek için aseton kullanılabilir.

ıslak zımparalama ne zaman nasıl, özellikle ahşapta son dokunuş için kullanılan kullanılan sünger zımparaların bıçakta kullanım yeri var mı ?
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 23:23:11 Gönderen: a.yuce »
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

a.yuce

  • *
  • 1121
  • Ahmet - Yaş: kırk küsür
  • Meslek: Elektronik
  • Yer: Istanbul
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #18 : 21 Aralık 2014, 23:05:30 »
Ahmet Abi güzel ve bereketli başladın sağolasın. Yazdıklarını ve diğer  arkadaşların ilerde yazacaklarını yerlerini değiştirmeyacağim, sadece formatını benim yazdıklarıma uyduracağım. Ha ilerde kategorize edebiliriz tabi ancak şimdilik herkesin yazdığı kendi mesajının içinde yaşasın.

Kimin yazdığı belli olsun diye düşünüyorsan o kadar önemi yok. Bir kişi yazıyor olabilir ama içerik aslında anonim.

Bence mesajları bir akış sırasına göre ilk mesajın içine kopyalayabilirsin. Yazılanlara katkılar olacaktır, eksik hatalı noktalar olacaktır. Format ile beraber onları da halledersin. Tek mesajda toplanır hepsi, bakana okuyana rahatlık olur. Yine de sen bilirsin.
Mükemmelliğe eklenecek birşey kalmadığında değil, çıkartılacak birşey kalmadığında erişilir.

egeleme_rampasi

  • *
  • 1570
  • Mustafa Ünal
  • Meslek: Memur
  • Yer: Merzifon
Ynt: SORU VE YANIT - İlk defa bir şey yapacağım. Yardım!!!!!
« Yanıtla #19 : 21 Aralık 2014, 23:16:40 »
Bir üst kuma geçme vaktinin geldiğini anlamak için iki yöntem kullanılabilir. Zımparalanacak yüzeye metal ise çıkmaz kalem ahşap ise kurşun kalem ile çizikler atılır. Yüzeydeki bütün çzikler silinecek kadar zımpara yapıldıktan sonra yüzey tekrar işaretlenir ve bir üst kuma geçilir.

Bu tam doğru değil. Kalemle veya boya ile yüzeyi işaretlemek işe yaramıyor. Sefa Hocadan fırça yemiştim o yüzden! :P Şaka şaka, fırça değil de hatamı düzeltmişti, sağolsun.

En iyisi kuvvetli ışıkta büyüteçle bakmak ve tüm çiziklerin aynı yönde olduğuna emin olmak. Önceki zımparalama yönünden en az 60 derece farklı bir yönde olmalı mevcut zımpara yönünüz. En azından ben daha az derecelerde çizikleri karıştırıyorum.
« Son Düzenleme: 21 Aralık 2014, 23:34:23 Gönderen: egeleme_rampasi »